Twee maandjes Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Vos - WaarBenJij.nu Twee maandjes Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Vos - WaarBenJij.nu

Twee maandjes Lima

Door: Dennis Vos

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 Januari 2013 | Peru, Lima

Jooh allemaal. Na een tijdje een wat meer stabiel leventje genoten te hebben, sta ik op het punt om de reisdraad weer op te pikken. Tijd dus om jullie nog even snel mee te nemen door m’n afgelopen 2 maandjes in Lima. Verblijvend bij Juanita (na wederom twee maanden samenzijn is ze toch echt gewoon m’n vriendin te noemen) ben ik gewoon lekker blijven koken. Ditmaal heb ik de gerechten uit de Peruaanse keuken echter aangevuld met een nostalgische lasagne, Thaise curry en ouderwetse hutspot om het voor de lui hier ook interessant te houden.

Het was echter niet alleen maar koken geblazen. Met een via-via connectie op het internet ben ik ook nog een vijftal weekjes zoet geweest met het maken, voorbereiden en online opnemen van wiskundepresentaties en examens op middelbare school-niveau voor Latino’s in Miami. Best geinig te weten dat mijn Engels, toch significant doordrenkt met een Nederlands (Limburgs?) accent, het toonbeeld zal vormen van een online cursus voor integrerende Latino’s in Miami. Ik wens ze in ieder geval alle succes toe :p

Verder was december ook hier een behoorlijke feestmaand. Te beginnen met m’n 30ste verjaardag. Juanita mocht dan al in de ochtendgloren vertrokken zijn vanwege examens, er stond wel een dikke taart op me te wachten toen ik wakker werd. Op m’n verjaardag zelf zijn we teruggegaan naar het heerlijke Koreaanse restaurant wat we ontdekt hadden na het ‘Idiote-Chinees-incident’, terwijl het echte feest de zaterdag erna plaatsvond. Een avond vervuld met Peruaanse folklorische muziek en dans uit verschillende regionen van het land (maar vooral vanuit de Andes rondom het Titicaca meer), afgewisseld met het zelf betreden van de dansvloer en velerlei lekker hapjes. Met verschillende agriculturele dansen, de diablero (duivelsdans), marinera (typische folklorische stijlvolle dans uit het Peruaanse kustgebied), een vissersdans en een interactieve voorstelling met de cajon (de ‘trommelkist’ van origine uit Perú) was het echt een levendig schouwspel. Een waar spektakel. Laat me zo nog maar een keer 30 worden! Al jaloers? Tja… Begrijpelijk. Geniet maar weer gewoon lekker mee op www.picasaweb.google.com/dennisvoes :-)

Met oud & nieuw hebben we een nachtje in Cieneguilla (buiten Lima) doorgebracht, in het huis van een vriend van Juanita. Net als vorig jaar in Quito (Ecuador), wordt ook hier in Perú een muñeca (pop) verbrand, die meestal een bekend of politiek figuur voorstelt. Meegaand in de lokale traditie, heb ik zelf ook spontaan (en reeds lichtelijk aangeschoten) een poppetje uit een stuk karton gescheurd, dat representatief gesteld voor de reeds verwerkte donkere dagen toen ik nog een klein menneke was, om het vervolgens symbolisch in de hens te steken. Na een geslaagde nacht vol lol, dans, plezier en een aanvullend drankje begon het jaar goed. Juanitas broer had vanuit z’n eigen verhuurbedrijfje 2 quads gefikst waar we even mee mochten rondscheuren. Na al ruim 2 jaar het karten te moeten missen iets waar ik wel schik in had.

De maand januari bracht verder nog een tweetal picknickjes via couchsurfing, Juanitas verjaardag halverwege de maand (weer Koreaans jippie!), een aantal bezoekjes aan de Pacifische kust waar het dankzij de koude golfstroom wat aangenamer is dan landinwaarts (jullie mogen het koud hebben maar ik drijf hier m’n bed uit!), ook zelf wat sociale avonden via couchsurfing georganiseerd, de familie van m’n kameraad Javier uit Leiden bezocht etc.

Veel leuke zaken meegemaakt, zekers. Maar voor de toch wat spectaculairdere en bizarre reisverhalen zullen jullie nog even geduld moeten hebben. Die zijn weer in de maak, met bezoekjes aan Cuzco, het Titicacameer (met het folklorische feest van de Candelaria in Puno) en de carnaval van Oruro in Bolivia in de nabije toekomst. En daarmee vang ik waarschijnlijk het laatste deel aan van mijn reis door dit continent. Of ik daarna weer voor de langere termijn terugkeer naar Nederland of toch hier ergens gesetteld raak blijft onzeker, maar het einde van de reis nadert ongeveer net zo snel als het einde van het budget :p Het ga jullie goed en tot snel!
Jooh man,

Dennis

  • 30 Januari 2013 - 23:36

    Nicole:

    Heeey Dennis

    Wat leuk voor je dat je een leuke meid hebt leren kennen, dat zal t terug keren naar Nederland niet gaan bevorderen! Zweet jij maar lekker je bed uit, stiekem ben ik erg jaloers want hier bibberen we vd kou. Veel plezier weer en tot t volgende verhaal.

    Liefs Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Taming a horse at a eco-farm in Brazil (one of my last actions on my long Latin-journey)

Actief sinds 30 Aug. 2008
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 76068

Voorgaande reizen:

27 September 2009 - 17 Oktober 2009

Cambodja... niet slecht voor een zomervakantietje

02 September 2008 - 23 Oktober 2008

Mijn eerste reis

28 November 2010 - 30 November -0001

De langbedroomde reis...

Landen bezocht: