De zoutvlaktes van Uyuni!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Dennis Vos - WaarBenJij.nu De zoutvlaktes van Uyuni!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Dennis Vos - WaarBenJij.nu

De zoutvlaktes van Uyuni!!

Door: Dennis Vos

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 Maart 2013 | Bolivia, Uyuni

Hallo allemaal!
Na een geslaagde carnaval in Oruro wil ik jullie ditmaal graag meenemen naar de spectaculaire zoutvlaktes van Uyuni, in Zuid-West Bolivia. Na een heftige busrit van 10 uur over onverharde wegen arriveerden we in het plaatsje Uyuni. Hier bleek (vanwege de carnaval) dat alle hotels volzaten, maar gelukkig konden we uiteindelijk ons slaapmatje uitstrijken bij couchsurfer Israel. Een aangename verrassing hier een superaardige couchsurfer tegen te komen, aangezien Uyuni nou niet bepaald een wereldstad is. Als bonus bleek hij ook een enthousiaste gids te zijn die de salar (zoutvakte) helemaal geweldig vindt!

Na een paar daagjes bijkomen van de carnaval hebben we een driedaagse tour geboekt, waarbij je in een vier-wiel-aangedreven jeep niet alleen de uitgestrekte zoutvlaktes verkent, maar ook bijna 1000kmde door de ruwe woestijnachtige omgeving van de Boliviaanse altiplano maakt (4-5km hoogte). Helaas was onze CS-host Israel te druk om als gids mee te gaan, maar we zouden later alsnog een dag de salar met hem samen bezoeken.

We begonnen de tour in Colchani, een klein dorpje wat leeft van de zout-industrie. Het zout wordt ’s ochtend op de zoutvlaktes op hopen geschept zodat de zon het zout kan drogen. In de namiddag wordt het zout in oude trucks geschept, die het dan naar Colchani brengen. Aldaar wordt het op een verhitte plaat verder gedroogd, vervolgens gezuiverd via een maler die normaliter voor koffiebonen gebruikt wordt, alvorens het in plastic zakjes gesealed wordt.
Na een bezoekje aan Colchani was het dan tijd om de zoutvlakte (salar) zelf te bezoeken. De witte omgeving geeft het gevoel dat je in een sneeuwachtige omgeving loopt. Overdag is het er echter niet zo koud: de zon op deze hoogte verbrandt alles, tot aan je handen toe. Het zorgt er ook voor dat je ogen na een tijdje pijn doen, zo wit is de omgeving. Maar wat een prachtig schouwspel! Na zo lang reizen blijft Moeder Aarde me verbazen met haar verschillende gezichten.

Na een lucnh in de salar reisden we verder zuidwaarts. Eigenlijk valt er niet bijzonder veel over de tour zelf te vertellen. Het is vooral een zeer spectaculair visueel schouwspel. Prachtige vergezichten op de salar, exotische rotsformaties, verschillend gekleurde Andesmeren met flamingo’s, spiegelingen van besneeuwde bergtoppen van 6km hoogte, natuurlijke geisers bij zonsopgang en de prachtige, ongerepte ruwe woestijnomgeving van de altiplano en oude verroeste treinen uit een ver verleden van Uyuni… Een adembenemende omgeving geeft genoeg adembenemende plaatjes! Grijp dus een lekkere bak koffie en geniet lekker mee van dit visuele spektakel op www.picasaweb.google.com/dennisvoes. Wauw man!

Na terugkomst bezochten we nogmaals een dag de salar, ditmaal met onze CS-host Isreal als gids. Dit leverde, naast veel betere uitleg, ook de betere plekjes op om verschillende foto’s te schieten (in gevecht met Bruce Lee en Godzilla), zoutkristallen te zoeken en de zonsondergang te bekijken. Ja man, wat een omgeving!

• 26 Maart 2013 - 18:46

Richard:

Bene there, done that..... mer dan zonger de blieje foto's mit godzillah. Sjiek Vos, misjien nog waal get sjieker as in ut dreugseizoen. Toch meer water en meer sjnee!

• 03 April 2013 - 00:57

Tjom: