Kan nu al een boek volschrijven! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vos - WaarBenJij.nu Kan nu al een boek volschrijven! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vos - WaarBenJij.nu

Kan nu al een boek volschrijven!

Door: Dennis Vos

Blijf op de hoogte en volg Dennis

09 September 2008 | Thailand, Bangkok

(Poging 5 om het bericht via het internet hier te versturen… :-S)
Sawadie khrap allemaal!

Het avontuur hiero kreeg het startschot vorige week woensdag. Compleet alleen als reisbroekkie in het chaotische geschreeuw van het toeristische Bangkok te arriveren was wel even wennen. Echter, het plan om uitgeput m'n eige te traktere op 1 welverdiend Singha biertje liep uiteraard toch uit de hand tot in de ochtelijke uurtjes. Dit niet geheel onbeinvloed door de aanwezigheid van een uitgebreid arsenaal aan Aziatische schoonheden.

Het blijft echter lastig om de middenweg te vinden tussen een vriendelijk comfortabel gesprek en een achterdochtig op je hoede zijn. Donderdag bood zich echter meteen een oplossing aan: Moe, een Burmamese 38-jarige reisleider, bleek een geweldige kerel om Bangkok mee te verkennen. Van een bord gefrituurde sprinkhanen en boommaaien (smaakt beter dan een zak chips!), tot het nuttigen van een fles rum a 2 euro gezamenlijk met de schreeuwende nachtelijke marktlui. Tevens heeft het erg veel indruk op me gemaakt voor het eerst iemand te ontmoeten die het wegduiken voor het splinterend glas van een bomaanslag gevolgd door rondvliegende kogels zelf heeft meegemaakt. Om te horen wat de impact is van het zelf rondlopen tussen de lijken en gewonden op straat maakt toch wel een tandje meer indruk dan menig boek wat ik gelezen heb...

Zijn uitleg hoe hij deze ervaringen verwerkt heeft met boedistische meditaties is erg bijzonder. Dat het werkt heb ik zelfs zelf aan kunnen snuffelen: enkel het uitvoeren van de Indiaase Chidhaakaas meditatie met de emerald buddha als energiebron in de Kaew Morakot tempel was zo magistraal indrukwekkend dat ik compleet duizelig de tempel verliet. Bijzonder indrukwekkend. Moeilijk uit te leggen.

Het systeem om voor 50 eurocent 3 uur met de tuctuc rond te banjeren heb ik ook ervaren. Het onderhandelen gaat namelijk niet over de prijs, maar over het aantal stops tussen de tempels, buddha's etc. in waarbij we een juwelier, klerenzaak of reisbureau aandoen. De tuctuc-kerel krijgt brandstof en wat geld van die zaak, wij pretenderen een gegronde interesse in de ringen, edelstenen, maatpakken en reistoeren die aangeboden worden. Na een kwartiertje vertrek je onder het motto 'just information, maybe later' en voor de Thaise prijs van een drietal euro's heb je een indrukwekkende middag.

Verdere ervaringen betreffen het afdingen op de markt (zeer handig dat ik reeds kan tellen in het Thais, zodat je af en toe opvangt wat de Thai zelf betaalt), het ontdekken van het lokale bussystem (geen woord Engels op de borden), het dragen van een gewaad-achtige broek en nog velerlij meerdere prachtige ervaringen...

Gisteren ben ik via derdeklas trein anderhalf uur naar Ayuthaya gereisd (30 eurocent). Voelde me erg thuis in de coupe: terwijl zels de tweedeklas toeristloos gevuld was met Thaise lui geflankeerd door handtasjes en koffers, stond ik tussen de armere Thai gekenmerkt door schaarse bezittingen in plastic tasjes, vastgehouden door met eelt bedekte handen. Door het raam (lees: gat) zie je de op water gebouwde krottenwijken passeren, die de prachtige inventiviteit van de bezitloze mens uitstralen.

Nu toef ik dus achter het scherm in Ayuthaya, waarbij het weer even de draai vinden is. Zometeen maar beetje mediteren in een tempel hier, dan zien we wel weer verder.

Maar goed. Bangkok. Kan er nu al een heel boek over schrijven. Wees gerust. Ik zal het laten ;-)

Wees gegroet,
veel liefs
Laa kawn khrap!


  • 09 September 2008 - 07:45

    Sjweiterd:

    Broeder, ok ik ga nu naar breda werken, of zal ik maar gewoon door rijden........? hou je goed, veel plezier! nog iets van de ongeregeldheden in Bankok gemerkt?

    liefs broeder a

  • 09 September 2008 - 07:52

    Jelle:

    Hey Dennis,

    klinkt erg gaaf :-D!! Gerbert en ik zijn net terug van 4 weken India; voor een goed deel komen mij jou verhalen erg bekend voor. Thailand ben ik nog niet geweest, maar dat staat heel zeker nog op de planning ;-). He, heel veel plezier nog, ik zal je site in de gaten houden!

  • 09 September 2008 - 08:04

    Nienke :

    he Dennis,
    een paar daagjes in Thailand en je beleeft al zoveel meer dan een jaar in NL. Leuk om te lezen, durf je al dat buitenlands voedsel aan? Al die insekten schijnen wel gezond te zijn...
    Goed, hier de zoveelste regenbui getrotseerd naar college... Veel plezier!

    Liefs,
    Nienke (van je oude kamer)

  • 09 September 2008 - 08:36

    Leon:

    Nounou vos, je weet het weer leuk te verwoorden. Niks gemerkt van de politieke onrust daar?

    Laa kawn crap!

  • 09 September 2008 - 08:42

    Petra Beeren:

    Hey Dennis

    Heel get angers als in Asenray (van oet Remunj)rondstruine. Voor mij mag je rustig een boek schrijven :D

    Groetjes

  • 09 September 2008 - 10:22

    Randy:

    Heey dennis..

    Ik ben blij om te horen dat je je daar geen minuut verveeld. je komt nog is terug als monnik met een kale kop en een oranje gewaad aan. helemaal afgepeigerd door de opdrachten die je moet doen om als echte monnik door het leven te kunnen banjeren.

    maar goed dennis neem voor mij wat gefrituurde sprinkhanen mee.. vind ze erg lekker. betaal je ze later wel terug haha.

    en vergeet geen truitje voor nicole :P anders heb je ruzie lol.

    we spreken ons en nog veel plezier daar greetz van randy en nicole

  • 09 September 2008 - 10:43

    Saskia:

    Hoi Dennis!

    Geweldig verhaal! Vind het echt wonderful te horen dat je jezelf er midden in hebt gestort en er helemaal voor gaat! Keep up the good work!

    Liefs!
    your UK representative

  • 09 September 2008 - 10:55

    Tjom:

    zeker nog indruk gemaakt ook in de trein met je gloednieuwe plastic Aldi-tassen? Geen foto's van je schoonheden???

    Hubst,

    Tjom

    P.S. en neem wat lokaal destillaat mee van de markt voor in Nijmegen (2 for 60).

  • 09 September 2008 - 16:36

    Richard:

    Chaos, meditatie, aldi tassen... een hoop sterke verhalen weer uit Thailand... Is altijd zo, als je er niet bijbent is alles opeens supervet.
    Dennis, naem estebleef ein kerrevrach drank mit oet Thailand.

  • 09 September 2008 - 18:38

    Marlies:

    Sawadie Ka! Heb enorm genoten van je verslag; er is een schrijver verloren of staat hij misschien nog op? Maar je geniet; dat is buiten kijf en dat was de bedoeling!! Ik blijf je volgen, all the best!! Laa kawn ka.

  • 11 September 2008 - 09:05

    Dennis:

    Jooh luitjes

    Van de onrust in Bangkok weinig gemerkt. Die ene keer dat ik vanuit de bus een paar politielui met dranghekken al paffend een straat zag blokkeren is de enige keer geweest dat ik er iets van heb gezien. De eerste maal dat ik op m'n hoede was bleek enigzins terecht. Toen ik wat brood en een fles bier met een plotseling zestal zwervers deelde, zegevierde de non-verbale communicatie tussen een 5-jarig zwerversjochie dat geleidelijk aan naar je heuptas manoevreerd, waarop ik vervolgens m'n hand op mijn kostbaarheden legde, waarop hij weer terugtrok. En ondertussen met een big smile blijven bedanken voor het brood. Ach, als je geboren bent onder de brug kan ik het ook niemand kwalijk nemen, hoewel mijn bedankje voor hun tijd toch een kleiner bedrag inhield...

    Maar goed, binnenkort weer een nieuwe start richting Chang Mai (10 uurtjes treinen naar het noorden)

    Liefs,

    Dennis

  • 11 September 2008 - 09:48

    Peer:

    Wa hubst de? Haben sie auch gebatst?

  • 11 September 2008 - 11:25

    Petra:

    Hey Dennis,

    Denk er goed aan. Waar armoede heerst, overheerst het recht van de sterkste, so take care of yourself.

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal (met foto's????)

    Groetjes

  • 12 September 2008 - 17:17

    Angelique:

    Hee Dennis,

    ben je jezus geworden ofzo? met je lange haar en je brood en bier schenken aan de armen?

    Het Leest avontuurlijk wat je allemaal meemaakt, maar wanneer Zien we nou dat het avontuurlijk is, maak eens wat foto's!

    nou tot die tijd veel plezier, en ben benieuwd naar je volgende berichtje!

    groetjes
    Angelique

  • 15 September 2008 - 05:51

    Dennis:

    Momenteel heb ik m'n na 2 dagen non-functionerende camera bij het Samsung service center in Chang Mai liggen. Veel foto's heb ik niet gemist, maar moeten nog van de 5 mensen per email naar mij toegestuurd worden. Even geduld dus nog...

  • 15 September 2008 - 05:57

    Dennis:

    Momenteel heb ik m'n na 2 dagen non-functionerende camera bij het Samsung service center in Chang Mai liggen. Veel foto's heb ik niet gemist, maar moeten nog van de 5 mensen per email naar mij toegestuurd worden. Even geduld dus nog...

  • 15 September 2008 - 07:02

    Petra:

    Wij wachten af!!!!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Taming a horse at a eco-farm in Brazil (one of my last actions on my long Latin-journey)

Actief sinds 30 Aug. 2008
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 76071

Voorgaande reizen:

27 September 2009 - 17 Oktober 2009

Cambodja... niet slecht voor een zomervakantietje

02 September 2008 - 23 Oktober 2008

Mijn eerste reis

28 November 2010 - 30 November -0001

De langbedroomde reis...

Landen bezocht: