Teaching, rice fields, trekking, hill-tribe... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vos - WaarBenJij.nu Teaching, rice fields, trekking, hill-tribe... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vos - WaarBenJij.nu

Teaching, rice fields, trekking, hill-tribe...

Door: Dennis Vos

Blijf op de hoogte en volg Dennis

25 September 2008 | Thailand, Bangkok

Jooh stelletje Nederlanders!

De avonturen zette zich vorige week dinsdag voort in Lampang, het plaatsje waar ik de kinderen van het Thaise vrouwtje uit de trein zal helpen met Engels. Althans, dat dacht ik begrepen te hebben. Toen ik in m’n bezwete reiskloffie plotseling voor 15 12-jarige Thaise gezichtjes stond die in koor ‘saawaadeeeee khraaaap’ schreeuwden, drong het langzaam tot me door dat ze een volledige school runnen. Veel tijd om verbaasd te zijn had ik niet: ik moest meteen aan de bak. Zo compleet overvallen, onvoorbereid en ervaringsloos les te moeten geven valt niet mee als je enkel een tiental woorden zeer slecht Thais weet te bazelen… Maar wat een enorm geweldige ervaring wederom! Voor de woensdag had ik m’n eige beter voorbereid en enkele zinnen in het Thais op het bord getoverd (die tekens vallen niet mee…), maar deze klas bleek uiteraard een klap beter in het Engels :-S

Deze secondary school wordt gerund door Saowanee en Gairoger, in hun eigen huis. En das een buitengewoon geweldige plek. Tussen de tientallen katten, hanen, kippen en nog wat honden luister je naar de sprinkhanen, krekels en kikkers, starend naar de begroeide heuveltoppen achter de sjokkende runderen en volle rijstvelden. Zo kan je tuin dus ook wezen! En het voedsel wat ze me hier voorschotelen is buitengewoon voortreffelijk, met name de warme maispap-achtige bananen-kokossap toetjes bevestigen Saowanees woorden ‘if you eat, you cry!’. Het enige waar ik niet aan kan wennen zijn de vele schilderijen aan de muur die haar bezoekjes aan het keukenhof illustreren…

De donderdag een bizar mooie dag gehad. Niet later dan 7:00 des ochtends drongen de geluidstrillingen van de wekker al uitermate bruut door in m’n slaperige oren. Echter niet voor niets. Na het wegwerken van wederom een 2 tot 3-tal eieren als ontbijt ben ik meegegegaan met Gairoge, hij wilde me z’n werk laten zien. Het kan raar verkeren, aangezien het toeval beslist dat ik al 3 dagen bij de ‘manager of the Geology Research Facility’ binnen het bedrijf EGAT (Electricity Generating Authority of Thailand) vertoef. Dit resulteerde dus in een VIP-rondleiding langs de kolenmijnen, alwaar paleontologen zich buigen over fossielen tot zo’n 400-miljoen jaar oud (de wat recentere fossielen van de laatste paar miljoen jaar komen hier natuurlijk voornamelijk van olifanten af). Daarna uitleg gekregen over de energiecentrale (vanwege een hoge concentratie aan sulferoxides in de grond is er ook hier een redelijk strak milieubeleid). De rondleiding werd afgesloten met wat verbazingwekkend bekende laboratoriumapparatuur (zeven voor korrelgrootte-fractionereing, UV/VIS-spectrofotometers, sulfide-concentratie-analyses etc.)

Nadat een bedrijfschauffeur me weer thuis afgezet had, nam Saowanee de dag voor me over door te leren werken in de ‘lijstvelden’. Hoewel haar geschreeuw ‘farmer! Holland!’ nog enigzins motiverend werkte, werd mijn vermoeden de rijst erg amateuristisch te planten duidelijk gemaakt met een schaterlachend ‘rice Dennis, 3 days, dead!’ Het verwijderen van de felroze samengeklusterde slakkeneieren ging me gelukkig beter af, ook al werd dit afgewisseld met een hebberige bloedzuiger op m’n dan ook inderdaad erg sappige onderbeen. De rijst wordt na de oogst in november/december zelfs naar Nederland opgestuurd. Wat een geweldige mensen!

Vervolgens bekaf richting de markt voor boodschappen (lees: je sjokt als de lokale bezienswaardigheid de kraampjes af terwijl je voortdurend vol trots voorgesteld wordt aan iedereen die Saowanee kent, oftewel het hele stadje Lampang). Compleet dood thuisgekomen (ben toch een stadsjochie he) werd ik 2 uur alleen voor de klas gedropt om wederom Engelse les te geven. Na verhalen over Nederland/Thailand uitgewisseld te hebben, mijn onderzoek naar leven op Mars te hebben samengevat, bleek dat m’n meegenomen spelletjes ‘boter, kaas & eieren’ toch verreweg het meest enthousiast werden ontvangen.
Dat ik vervolgens een DVD met een dik half uur aan film heb meegekregen met al deze activiteiten is een geweldig cadeau om na terugkomst in Nederland me weer even terug te wanen :)

Vervolgens in het weekend richting Chang Mai terugverkast om wat jungle-trekking artikelen aan te schaffen. Ma-wo mocht ik genieten van een trektocht per olifant, te voet en per bamboe vlot, afgewisseld door termietenheuvels, hoosbuien, rondsjokkende koeien, zwemtochtjes bij prachtige watervallen en wat lokaal voedsel. Een globale indruk mogen jullie uit de foto’s afleiden, ik ga liever wat dieper in op de atmosfeer tijdens de avonduurtjes. De vereiste nachtelijke uurtjes rust werden namelijk keurig verzorgd door de Karin hill-tribe mensen. In slap vallen onder je mosquito-net, op de houten vloer van het gezamelijke hutje, luisterend naar de kippen, zwijnen, runderen, ossen… Heerlijk! Maar voor dit genot was er uiteraard eerst de afsluiting van een dag wandelen. En ondanks een vleugje teveel contact met toeristen (laat ik niet teveel klagen, draag er zelf aan bij…), was het erg bijzonder te zien hoe de 5 tot 15-jarige bergstam-kinderen moeiteloos rondom het kampvuur de play-knop van onze westerse CD-speler vervingen. Uiteraard werd ik vanwege mijn geheel vriendelijke smile als eerste uitgenodigd mee te dansen door een vriendelijke 13-jarige glimlach in een wit gewaad (en ja, na navraag bij onze gids bleek dat ook hier de witte kleur representatief staat voor maagdelijke beschikbaarheid, meestal vervange door een kleurrijk gewaad op hun trouwdag rondom het 17e levensjaar). Maar welke blanke gast zal op z’n twaalfde met een vriendelijke glimlach gemoedelijk een complete vreemdeling met zwarte huidskleur uitnodigen voor een dans? Op sociaal gebied liggen we toch een paar stapjes achter in vergelijking met deze bergbewoners… Dat kwam nogmaals aan het oppervlak toen ons gevraagd werd enkel 1 liedje voor te dragen. Onze gemiddeld ruim dubbel aantal jaren aan levenservaring met culturele achtergronden uit Zweden, Italie, Japan, Colombia, Chili en ik als Nederlandse vertegenwoordiging tentoonspreidde een compleet falen aan iedere vorm van assertiviteit. Na een voorzichtige inzet van Country Road (ja ja, was mijn schuld…) bleek ook onze internationale zangkwaliteit uitermate belabberd, om het eens uitermate positief te omschrijven. Wat een schitterende mensen! Hoewel mijn eerste schijtpartij op het toilet (= gat in de grond) toch ff wennen was, moest ik met pijn in het hart dit kleine ‘dorpje’ verlaten. In de toekomst wil ik zeker een maandje met dergelijke mensen doorbrengen, wat een geweldige ervaring (jaja, alweer, maar het is dan ook gewoon zo!).

De ervaringen tijdens de Thaise kookcursus vandaag bewaar ik graag voor ieder bezoek na terugkomst in Nederland, maar jezus wat zijn de toeristen een stelletje schijtluizen! Ieder pepertje werd met veel protest toegevoegd, dus kon ik maar wat genieten van eenieder gezicht toen ik hen m’n verhalen over de gefrituurde sprinkhanen, geBBQde zijderupsen, zwarte olie-gewokte kevers in geuren en kleuren kon voorleggen :). Morgen richting Chang Rai om wat informatie in te winnen over de boottocht over de Mekong rivier door Laos. M’n eerste malariagebied dit weekend, jippie oladiee!

(chock dee khrap)!

  • 25 September 2008 - 15:04

    Richard:

    Waat ein foto's Vos. Doe sjpaors neet.

  • 25 September 2008 - 17:59

    Petra:

    Grandioos man, ik geniet van je verhaal(wordt zelfs groen en geel van jaloezie). Zou zo met je willen ruilen.

    Zeg waar smaken die sprinkhanen eigenlijk naar. Kun je het vergelijken met een smaak die we hier kennen?

    Leuke broek trouwens. Is dat zo'n open vissersbroek?

    Kijk met plezier uit naar je volgende bericht

    Groetjes

  • 25 September 2008 - 20:43

    Marlies:

    Geweldig Demnnis, wat heb ik weer genoten van je sprankelende humorvolle verhaalkunst! Wat leiden wij een saai leventje terwijl we morgen toch zo.n 830 mensen te gast hebben op het 75 jarig bestaan van de zaak! Nog heel veel geweldige ervaringen toegewenst, dikke kus van Marlies

  • 26 September 2008 - 09:17

    Nicole:

    wat een verhalen zeg! leuk dat je het zo naar je zin hebt! maar zou niets voor mij zijn! trouwens die broek staat je erg sexy... :$
    ik hoop dat er snel weer een avontuurlijk verhaal volgt! leuk!
    nou een dikke knuffel he!

  • 27 September 2008 - 09:30

    Nienke:

    never a dull moment, zo te lezen! als je niet zo lang was, zou je er zo tussen passen, met die leuke hoed en broek ;)
    liefs Nienke

  • 28 September 2008 - 11:17

    Angelique:

    Wat heb jij een lef zeg! Met je verstaanbaarheid en mensen ontmoeten en zomaar voor een klas te staan.
    Voelde wel plaatsvervangende schaamte toen ik het gedeelte las over de kinderen die beter engels konden dan jou.:S.

    Zing volgende keer anders wie sjoon os limburg is. :P

    Hihi wat een avonturen, ben net zo jaloers als mijn moeder.

    De groetjes

  • 29 September 2008 - 18:42

    Ludwig:

    Dennis, prachtige verhalen en superleuk om te lezen. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Groeten!! Ludwig

  • 30 September 2008 - 12:01

    Den Bøhrskens:

    Ik zie al dat ik nog heel wat moet lezen om weer helemaal up-to-date te zijn, maar de foto's zijn zeker vet:)

    Ik ga zo nog even een dagje rondstruinen door het grijze regenachtige Kopenhagen, fijne reis verder!!

  • 02 Oktober 2008 - 02:40

    Ingrid:

    Heey Dennis,

    ook jij prachtige verhalen! Volgens mij ben jij de op en top reiziger, inclusief lef, plezier en weten te genieten! Doe dat dus maar lekker verder en ik blijf jou ook volgen. Groeten vanuit de andere kant van de wereld, Colombia!

    Liefs Ingrid

  • 04 Oktober 2008 - 19:12

    Visnu:

    Prachtig verhaal, mooi verteld. Zucht...ben ik nu voor de eerste keer in mijn leven jaloers op een blanke? Zo te horen leer je jezelf een heel stuk beter kennen. Altijd mooi!Hoop snel van je te horen...

  • 07 Oktober 2008 - 18:34

    Tjom:

    Vos,

    ik heb een kamer voor je in Nijmegen, in ieder geval voor de maand november met eventuele verlenging. 17 m2, 282,50 Euro. Er is een optie op incl. bed/bank. Het toilet op de 2e etage geeft uitkijk over een druk kruispunt. Bij interesse even bericht

    Tjom
    Wonen zonder zorgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Taming a horse at a eco-farm in Brazil (one of my last actions on my long Latin-journey)

Actief sinds 30 Aug. 2008
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 76064

Voorgaande reizen:

27 September 2009 - 17 Oktober 2009

Cambodja... niet slecht voor een zomervakantietje

02 September 2008 - 23 Oktober 2008

Mijn eerste reis

28 November 2010 - 30 November -0001

De langbedroomde reis...

Landen bezocht: